Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(20)
Forma i typ
Książki
(18)
Artykuły
(1)
Czasopisma
(1)
Dostępność
dostępne
(31)
Placówka
Jędrzejów - wypożyczalnia
(9)
Opatów - wypożyczalnia
(11)
Staszów - wypożyczalnia
(11)
Autor
Skoczek Grażyna
(11)
Sokołowska Maria
(10)
Leśniewska Katarzyna
(2)
Woynarowska Barbara
(2)
Bielski Janusz
(1)
Jaczewski Andrzej (1929- )
(1)
Kulik Teresa Bernadetta
(1)
Pacian Anna
(1)
Sobieraj Irena
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(2)
2000 - 2009
(16)
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(20)
Język
polski
(20)
Temat
Edukacja zdrowotna
(17)
Promocja zdrowia
(16)
Nauczanie zintegrowane
(7)
Aktywność fizyczna
(2)
Alkoholizm
(2)
Higiena szkolna
(2)
Nikotynizm
(2)
Samobójstwa
(2)
Zachowania zdrowotne
(2)
AIDS
(1)
Agresja
(1)
Antropologia
(1)
Bezpieczeństwo
(1)
Choroby układu krążenia
(1)
Choroby zakaźne
(1)
Cukrzyca
(1)
Czasopisma pedagogiczne
(1)
Domy opieki społecznej
(1)
Dziecko
(1)
Dziecko w wieku szkolnym
(1)
Edukacja prozdrowotna
(1)
Edukacja sanitarna
(1)
Genetyka
(1)
Gruźlica
(1)
Higiena psychiczna
(1)
Ludzie starzy
(1)
Medycyna pracy
(1)
Medycyna społeczna
(1)
Miażdżyca
(1)
Młodzież
(1)
Narkomania
(1)
Nauczyciele
(1)
Nałogi
(1)
Nowotwory
(1)
Odżywianie się
(1)
Ontogeneza
(1)
Opieka paliatywna
(1)
Otyłość
(1)
Próchnica zębów
(1)
Rodzina
(1)
Rozwój
(1)
Sen
(1)
Serce
(1)
Szkoła promująca zdrowie
(1)
Uzależnienia
(1)
Wychowanie
(1)
Wychowanie fizyczne i kultura fizyczna
(1)
Wypoczynek
(1)
Zdrowie
(1)
Zdrowie publiczne
(1)
Zmęczenie
(1)
Ścieżki edukacyjne
(1)
Gatunek
Czasopismo pedagogiczne
(1)
Podręczniki akademickie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
20 wyników Filtruj
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40768 z.11, 40767 z.10 (2 egz.)
Brak okładki
Czasopismo
W koszyku
Półrocz.
2000, z. 1-.
Od 2003, nr 6 wyd.: CMPPP.
Z. 10/11 (2006): 30 cm.
Zawartość zasobu Kielce - czytelnia
2000 (vol.1), nr 1
2001 (vol.2), nr 2
2002 (vol.3), nr 3-5
2003 (vol.4), nr 6-7
2004 (vol.5), nr 8
2005 (vol.6), nr 9
2006 (vol.7), nr 10/11 . dod. plyta CD
2007 (vol.8), nr 12
Zawartość zasobu Busko Zdrój
2000 z.1
2001 z.2
2002 z.3,4,5
2003 z.6,7
2004 z.8
2005 z.9
2006 z.10,11
2007 z.12
Zawartość zasobu Jędrzejów
2000 Z. 1 . Cz 38550, 38551, 38552
2002 Z. 3 . Cz 38883, 38885, 38886
2002 Z. 4 . Cz 39088-39090, 39313-39314, 39087
2002 Z. 5 . Cz 39092-39094, 39315-39316, 39091
2003 Z. 6 . Cz 39350-39353
2003 Z. 7 . Cz 39557-39560
2004 Z. 8 . Cz 39846-39847
2005 Z. 9 . Cz 40308-40309
2006 Z. 10-11 . Cz 40767-40768
2007 Z. 12 . Cz
Zawartość zasobu Włoszczowa
2000 Z.1 . czyt.
2001 Z.2 . czyt.
2002 Z.3 . czyt.
2002 Z.5 . czyt.
2003 Z.6 . czyt.
2003 Z.7 . czyt.
2004 Z.8 . czyt.
2005 Z.9 . czyt.
2006 Z.10-11 . czyt.
2007 Z.12 . czyt.
Zawartość zasobu Ostrowiec - czytelnia
2000, nr 1
2001, nr 2
2002, nr 3-5. Nr 5 wkładka nr 1/2002 Ewaluacja projektów ścieżki prozdrowotnej
2003, nr 6-7
2004, brak egzemplarzy
2005, nr 9
2006, nr 10-11; płyta CD
2007, nr 12
Zawartość zasobu Kazimierza Wielka - czytelnia
2000, nr 1
2001, nr 2
2002, nr 3-5
2003, nr 6-7
2004, nr 8
2005, nr 9
2006, nr 10-11
2007, nr 1-8, 10-12
Brak okładki
Artykuł
W koszyku
Brak okładki
Książka
W koszyku
Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole z. 7/ Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno - Pedagogicznej; red. Maria Sokołowska, Grażyna Skoczek. - Warszawa : CMPP-P, 2003. - 100 s. ; 24 cm + Wkładka tematyczna : Kształtowanie umiejętności życiowych w praktyce szkolnej ; 39 s. ; 24 cm.
Od 2003, nr 7 wyd.: CMPPP.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24234, 24233, 24236, 24235 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38552, 38550 (2 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24299, 24300, 24156, 24298 (4 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 22915, 22916, 22918 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Symbol UKD: 37.016:613/614-048.65
Tematyka zeszytu w całości związana jest z szeroko pojętym klimatem społecznym szkoły (wpływ klimatu na społeczną skuteczność szkoły, wsparcie społeczne w procesie budowania klimatu społecznego szkoły, metodologia badań nad klimatem, prezentacja metod i narzędzi). Druga część zeszytu prezentuje metody, programy, projekty autorskie i scenariusze zajęć realizowane w szkołach i placówkach promujących zdrowie. Działania te w znacznej mierze przyczyniają się do poprawy klimatu w klasie/szkole (metoda "Storyline" w procesie kształcenia, międzynarodowy program "Golden Five" wspomagający osiągnięcia szkolne i rozwój osobowy uczniów). Zawiera również informacje o jubileuszu 15-lecia Sieci Szkół Promujących Zdrowie w Polsce (historia, dorobek, znaczenie).
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 26112, 26111 (2 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25738, 25739, 25740, 25741 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Drugi numer ścieżki międzyprzedmiotowej - edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole poświęcono szkołom promującym zdrowie. W pracy zawarto kolejne propozycje realizacji edukacji zdrowotnej metodą projektów oraz informacje o aktualnych kierunkach działań w edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w kraju i zagranicą.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24830 (1 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 23139, 23138, 23140, 23141 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Materiały zawarte w tej części edycji przeznaczone są do wykorzystania przez nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów oraz dotyczą dwóch zagadnień: promocji zdrowia psychospołecznego oraz ewaluacji działań z zakresu edukacji zdrowotnej. Zawierają przykłady projektów przedstawiające, jak realizować tę problematykę w praktyce szkolnej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 38886, 38885, 38883 (3 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24488, 24489 (2 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 23315, 23314, 23317, 23316 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Zeszyt poświęcony zasadom zdrowego żywienia jako programu realizowanego w ramach ścieżki edukacji prozdrowotnej i projektu Socrates Comenius 3.1 POSSE ("Zapobieganie nowotworom wyzwaniem dla edukacji 2000"). Prezentowany materiał zawiera: wzory ankiet dla szkolnego zespołu promocji zdrowia, dla uczniów, nauczycieli i rodziców; propozycje treści programowych i osiągnięcia uczniów oraz scenariusze zajęć do realizacji w ramach modułów ścieżki międzyprzedmiotowej. W zeszycie zamieszczono też tematy do realizacji projektu Comenius 3.1 dla poszczególnych przedmiotów.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39087, 39088, 39314, 39090, 39089, 39313 (6 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24658, 24656, 24657, 24659 (4 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 23663, 23664, 23661, 23662 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Z. 5 / red. merytoryczna Maria Sokołowska, Grażyna Skoczek. - Warszawa : "Kowez" - Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej, 2002. - 54, [2] s. : il. ; 24 cm + Ewaluacja projektów ścieżki prozdrowotnej (materiały dla nauczycieli) : wkładka tematyczna nr 1/2002 rok : 59 s. ; 24 cm.
Zeszyt dotyczy realizacji projektu "Kształtowanie umiejętności życiowych uczniów" (EUŻ). Zawiera informacje o zaplanowanych działaniach w tym zakresie, uzasadniających potrzebę włączania umiejętności życiowych (UŻ) do programu dydaktyczno-wychowawczego, programu szkolnej profilaktyki i do współpracy z rodzicami. Omawia założenia teoretyczne i uwarunkowania prawno-organizacyjne oraz strategię kształtowania umiejętności życiowych w kształceniu szkolnym. Prezentuje rozwiązania praktyczne - stałe elementy lekcji sprzyjające rozwijaniu UŻ. Zamieszcza obszerną bibliografię. W dołączonej do zeszytu wkładce tematycznej publikuje raporty z ewaluacji projektów ścieżki prozdrowotnej.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39092, 39091, 39315, 39316, 39093, 39094 (6 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24663, 24661, 24662, 24660 (4 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 23668, 23665, 23666, 23667 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Z. 6 / red. merytoryczna Maria Sokołowska, Grażyna Skoczek, Katarzyna Leśniewska. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2003. - 82, [2] s. : il. ; 24 cm + Narzędzia do diagnozowania i ewaluacji w edukacji zdrowotnej (materiały dla nauczycieli) : wkładka tematyczna : 24 s. ; 24 cm.
Prezentowany zeszyt zawiera materiały teoretyczne połączone ze scenariuszami zajęć oraz wskazówki dla nauczycieli dot. sposobów podnoszenia jakości realizowanej ścieżki. Podpowiada, jak dobrze przygotować diagnozę i jak ją przeprowadzić w szkole lub klasie. Przedstawia narzędzia do diagnozowania i ewaluacji w edukacji zdrowotnej oraz standardy oceny jakośći realizacji ścieżki. Proponuje przykłady scenariuszy zajęć do pracy z uczniami oraz sposoby łączenia treści ścieżki prozdrowotnej z treściami innych ścieżek. Omawia osiągnięcia i praktyczne rozwiązania szkół promujących zdrowie w zakresie tworzenia w szkole warunków do aktywnego włączania młodzieży w realizację edukacji zdrowotnej oraz w zakresie współpracy z rodzicami.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39352, 39351, 39350, 39353 (4 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24832, 24831 (2 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24084, 24083, 24082, 24085 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Z. 7 / red. merytoryczna Maria Sokołowska, Grażyna Skoczek. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2003. - 100 s. : il. ; 24 cm + Kształtowanie umiejętności życiowych w praktyce szkolnej (materiały dla nauczycieli) : wkładka tematyczna : 39, [1] s. ; 24 cm.
Prezentowany zeszyt w całości poświęcony jest zagadnieniom związanym z profilaktyką. Zawiera przykłady dobrych rozwiązań wypracowane przez szkoły promujące zdrowie.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39560, 39559, 39558, 39557 (4 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24835, 24833, 24834 (3 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Z. 8 / red. merytoryczna Maria Sokołowska, Grażyna Skoczek. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2004. - 86 s. : il. ; 24 cm + Poradnik dla samorządów uczniowskich szkół podstawowych i gimnazjalnych (materiały dla uczniów) : wkładka tematyczna : 18 s. ; 24 cm.
W zeszycie zaprezentowano opinie pracowników nadzoru pedagogicznego na temat realizacji edukacji zdrowotnej w szkołach. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy i jak oceniać realizację ścieżki, poddano dyskusji standardy i wskaźniki edukacji zdrowotnej. Przybliżono metody jakościowe przydatne w badaniach ewaluacyjnych. Przedstawiono wyniki badań ankietowanych nauczycieli na temat obciążeń w pracy (autorki zaproponowały konkretne działania mające zaradzić negatywnym, zdiagnozowanym zjawiskom). Zawarto scenariusze zajęć dla przedszkoli i szkoły podstawowej, dołączono także wkładkę tematyczną, zawierającą materiały przeznaczne dla samorządów uczniowskich.
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 39846, 39847 (2 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25001, 25002 (2 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24772, 24773 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w szkole. Z. 9 / red. merytoryczna Maria Sokołowska, Grażyna Skoczek. - Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2005. - 79,[1] s. : il. ; 24 cm + Autorski program z zakresu promocji zdrowia psychicznego dla uczniów klas 1 " To właśnie Ja" : (materiały dla nauczycieli) : wkładka tematyczna : 56 s. ; 24 cm.
Symbol UKD: 37.016:613/614-048.65
Zamieszczono m.in.: narzędzia ewaluacji edukacji zdrowotnej w szkole, informacje o realizacji edukacji prozdrowotnej w różnych szkołach, program "Jak być rodzicem dziecka niepełnosprawnego" przeznaczony dla rodziców dzieci niepełnosprawnych intelektualnie realizowany w ramach projektu "Wspierać i być wspieranym", informacje o programie "Porozumienie w szkole" realizowanym przez CMPPP opartym na metodzie "porozumienia bez przemocy" Marshalla B. Rosenberga, informacje o programie "Przyjaciele Zippiego" - programie promocji zdrowia psychicznego i umiejętności psychospołecznych dla małych dzieci, informacje o programie "Zosia Samosia idzie w świat" adresowanym do nauczycieli przedszkoli i klas I-III. Jako załącznik program promocji zdrowia psychospołecznego dla uczniów klas I "To właśnie Ja".
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Jędrzejów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 40308, 40309 (2 egz.)
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25194, 25193 (2 egz.)
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 24974, 24973 (2 egz.)
Brak okładki
Książka
CD
W koszyku
Symbol UKD: 37.016:613/614-048.65
Część pierwsza to "Koncepcja i zasady tworznia szkoły promujacej zdrowie"B. Woynarowskiej, M. Sokołowskiej, czyli informacje o: historii, koncepcji, strategii tworzenia, strukturze, etapach pracy i zasadach ewaluacji w szkole promującej zdrowie. Część druga to "Narzędzia do autoewaluacji w szkole promującej zdrowie" - informacje o zasadach badań ewaluacyjnych oraz materiały do ich przeprowadzania w zakresie pięciu standardów (teoria oraz instrukcje, kwestionariusze, arkusze, wzory raportów z ewaluacji). Część druga także na załączonej płycie CD.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Opatów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25457, 25456, 25458, 25459 (4 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Staszów - wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 25260, 25261, 25262, 25259 (4 egz.)
Książka
W koszyku
Zdrowie publiczne / red. nauk. Teresa Bernadetta Kulik, Anna Pacian. - Wyd. 1 -1 dodr. - Warszawa : Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2015. - XVIII, 395 s. : il. ; 24 cm.
Bibliogr. przy rozdz. Indeks.
Zawiera: S. 3-17 : Koncepcja zdrowia w medycynie (Historyczno-ewolucyjna koncepcja zdrwia, Koncepcja mechanistyczno-redukcjonistyczna, Paradygmat socjomedyczny zdrowia, Paradygmat socjoekologiczny zdrowia, Promocja zdrowia, Wychowanie zdrowotne, Edukacja zdrowotna, Profilaktyka i jej znaczenie dla współczesnej koncepcji zdrowia) / Kulik Teresa Bernadetta.
Zawiera: S. 18-30 : Zdrowie publiczne a medycyna spoleczna (Zakres i zadania medycyny społecznej, Zakres i zadania zdrowia publicznego, Podstawowe funkcje zdrowia publicznego, Znaczenie problematyki zdrowia publicznego i medycyny zapobiegawczej, Podstawowa opieka zdrowotna w realizacji treści zdrowia publicznego, Perspektywy medycyny rodzinnej w Polsce) / Maciej Latalski, Anna Pacian.
Zawiera: S. 31-50 : Zdrowie publiczne jako dyscyplina naukowa (Podstawy teoretyczne dyscypliny, Określenie nauka w definicjach zdrowia publicznego, Podstawy formalno-prawne zdrowia publicznego jako dyscypliny naukowej, Kryteria naukowości danej dyscypliny według Augusta Comte'a. Podział obszarów wiedzy, dziedzin nauki oraz dyscyplin naukowych, Udział innych dziedzin i dyscyplin naukowych w realizacji zdrowia publicznego, Unia Europejska w upowszechnianiu badań naukowych z dziedziny zdrowia publicznego, Kształcenie przeddyplomowe i podyplomowe w zdrowiu publicznym, Kształcenie w zakresie zdrowia publicznego w Stanach Zjednoczonych i w Europie, Proces boloński, Kształcenie kadr zdrowia publicznego w Polsce - kształcenie przeddyplomowe, Kształcenie podyplomowe) / Leszek Wdowiak, Irena Woźnica.
Zawiera: S. 51-63 : Czynniki kształtujące stan zdrowia (Stan zdrowia społeczeństwa i jego uwarunkowania, Stan zdrowia ludności Polski na tle innych krajów, Zagrożenia środowiska naturalnego w Polsce, Źródła i zdrowotne konsekwencje zanieczyszczeń powietrza, Konsekwencje zanieczyszczeń powietrza dla zdrowia człowieka, Zdrowotne konsekwencje zanieczyszczeń wód, Degradacja gleb, Oddziaływanie wybranych materii metali na organizm człowieka, Oddziaływanie ołowiu na organizm człowieka, Oddziaływanie kadmu na organizm człowieka, Czynniki społeczne a zdrowie) / Ewa Rudnicka-Drożak.
Zawiera: S. 64-87 : Zachowania zdrowotne i ich związek ze zdrowiem (Zachowania zdrowotne, Sposoby odżywiania się a zdrowie, Palenie tytoniu a zdrowie, Palenie bierne, Ustawa antynikotynowa, Picie alkoholu a zdrowie, Alkohol a ciąża, Aktywność fizyczna a zdrowie, Wymagany biologiczny poziom sprawności fizycznej) / Dorota Żołnierczuk-Kieliszek.
Zawiera: S. 88-122 : Zagrożenia zdrowia psychicznego (Definicje zdrowia psychicznego, Skala zaburzeń psychicznych rejestrowanych w placówkach psychicznej opieki zdrowotnej, Stan psychiatrycznej opieki zdrowotnej w Polsce, Polska na tle Europy, Higiena zdrowia psychicznego, Samobójstwa jako problem społeczny - Samobójstwa - definicja zjawiska, Etyczny aspekt samobójstw, Dynamika samobójstw, Samobójstwa w statystykach, Pomoc osobom zagrożonym samobójstwami, Narodowy Program Ochrony Zdrowia Psychicznego - główne założenia) / red. Marta Makara-Studzińska.
Zawiera: S. 123-140 : Profilaktyka chorób cywilizacyjnych i społecznych (Charakterystyka chorób cywilizacyjnych i społecznych, Profilaktyka chorób cywilizacyjnych - zasady ogólne, Epidemiologia, czynniki ryzyka i zasady profilaktyki wybranych chorób cywilizacyjnych - Choroby układu krążenia - epidemiologia i czynniki ryzyka ChUK, Profilaktyka ChUK, Nowotwory złośliwe - Epidemiologia i czynniki ryzyka chorób nowotworowych, Profilaktyka chorób nowotworowych, Otyłość, Cukrzyca, Gruźlica, Przewlekła obturacyjna choroba płuc, Programy profilaktyki chorób cywilizacyjnych w Polsce - Narodowy Program Zdrowia, Narodowy program profilaktyki i leczenia chorób układu sercowo-naczyniwoego POLKARD, Program profilaktyki chorób układu krążenia w POZ, Narodowy program zwalczania chorób nowotworowych na lata 2006-2015, Program profilaktyki gruźlicy w POZ, Program profilaktyki chorób odtytoniowych - Palenie jest uleczalne, Narodowy program przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym, Narodowy program profilaktyki i edukacji diabetologicznej na 2012 rok) / Agata Stefanowicz.
Zawiera: S. 141-154 : Opieka medyczna w szkole w ramach zdrowia publicznego (Profilaktyka wypadków i urazów w szkole i otoczeniu - Strategie zapobiegania urazom, Uraz jako problem zdrowia publicznego, Częstość występowania urazów i wypadków, Wypadki w szkołach i placówkach oświatowych, Promocja zdrowia w zwalczaniu urazów, Zapobieganie urazom w szkołach i placówkach oświatowych, Aktywność i uprawianie sportu - Aktywność fizyczna a zdrowie, Cele aktywności fizycznej i wynikające z niej korzyści, Wymagany biologicznie poziom aktywności fizycznej, Wypoczynek czynny i bierny) / Anna Pacian.
Zawiera: S. 155-176 : Profilaktyka zakażeń wirusem HIV i uzależnień wśród dzieci i młodzieży (Sytuacja epidemiologiczna w Polsce i na świecie, Drogi i mechanizm zakażenia HIV, Zakażenie HIV u dzieci, Zapobieganie zakażeniom HIV, Profilaktyka uzależnień - Ogólna koncepcja profilaktyki uzależnień, Programy profilaktyczne, Poziomy profilaktyki, Ryzykowne zachowania zdrowotne, Substancje uzależniające i typy uzależnień, Zależność typu morfiny, Zależność typu alkoholu i barbituranów, Uzależnienie od amfetaminy, Uzależnienie od kofeiny, Uzależnienie od przetworów konopi, Uzależnienie od halucynogenów, Uzależnienie typu khat, Uzależnienie od lotnych rozpuszczalników (tzw. zamienników), Rola szkoły w zapobieganiu narkomanii, Udział pielęgniarki szkolnej w zapobieganiu narkomanii - profilaktyka pierwotna, Profilaktyka wtórna, Służba zdrowia w profilaktyce narkomanii) / Anna Pacian.
Zawiera: S. 177-196 : Elementy prawa w zdrowiu publicznym (Odpowiedzialność pracowników ochrony zdrowia, Odpowiedzialność cywilna deliktowa i kontraktowa, Odpowiedzialność karna, Odpowiedzialność zawodowa - Odpowiedzialność zawodowa pielęgniarek i położnych, Odpowiedzialność zawodowa lekarzy, Katalog kar, Mechanizmy w zakresie odpowiedzialności zawodowej, Instrumenty w zakresie odpowiedzialności zawodowej, Prawne podstawy leczenia osób chorych psychicznie oraz uzależnionych - Regulacje prawne dotyczące leczenia osób chorych psychicznie, Ubezwłasnowolnienie całkowite i częściowe, Orzekanie o ubezwłasnowolnieniu, Leczenie osób chorych psychicznie, Leczenie osób uzależnionych, Regulacje prawne dotyczące sytuacji osób przebywających w domach opieki społecznej- Uwagi ogólne, Zakres i poziom usług świadczonych przez domy pomocy społecznej, Odpowiedzialność za nieudzielanie pomocy w stanie terminalnym - Uwagi ogólne, Francuski Kodeks Zdrowia Publicznego, Testamenty życia) / Jolanta Pacian.
Zawiera: S. 197-224 : Systemy informacyjne w zdrowiu publicznym (Wprowadzenie, Systemy informacyjne w biologii, medycynie i ochronie zdrowia, Informatyka kliniczna - Bazy wiedzy medycznej, Podejmowanie decyzji medycznych, Przetwarzanie sygnałów i obrazów biomedycznych, Dokumentacja zdrowotna, e-Zdrowie i telemedycyna, Projektowanie i wdrażanie zdrowotnych systemów informatycznych, Przetwarzanie i transmitowanie informacji zdrowotnej - Pojęcia podstawowe, Formalizacja języka informacji zdrowotnej, Podmioty sektora zdrowia i ich wzajemne relacje informacyjne, Miejsce (środowisko) przetwarzania informacji i transmisji danych - przetwarzanie i transmitowanie danych w środowisku szpitalnym i jego otoczeniu, Przetwarzanie i transmitowanie danych w środowisku ambulatoryjnym i jego otoczeniu, Przetwarzanie i transmitowanie danych w środowisku domowym i w warunkach terenowych, Sieci komunikacyjne w sektorze zdrowia - Typy sieci komunikacyjnych w sektorze zdrowia, Typy aktywności w sektorze zdrowia wymagające przetwarzania informacji i transmitowania danych - Bezpośrednie świadczenie usług, Aktywności z zakresu zdrowia publicznego, Aktywności wspomagające, Aktywności administracyjne, System informacji zdrowotnej w Polsce) / Mirosław Jarosz, Anna Włoszczak-Szubzda, Andrzej Horoch.
Zawiera: S. 227-232 : Założenia Narodowego Programu Zdrowia (Realizacja polityki zdrowotnej Polski a Narodowy Program Zdrowia, Cele Narodowego Programu Zdrowia na lata 2007-2015) / Ewa Joć.
Zawiera: S. 233-245 : Ubezpieczenia zdrowotne i społeczne (Świadczenia z ubezpieczenia zdrowotnego - Zasiłek chorobowy, Świadczenie rehabilitacyjne, Zasiłek wyrównawczy, Zasiłek macierzyński, Zasiłek opiekuńczy, Świadczenia z ubezpieczenia emerytalnego, Świadczenia z ubezpieczenia rentowego - Rodzaje rent, Renta szkoleniowa, Renta rodzinna, Zasiłek pogrzebowy) / Jolanta Pacian.
Zawiera: S. 246-269 : Polityka zdrowotna (Definicja polityki zdrowotnej, Odpowiedzialność za politykę zdrowotną - Konstytucja, Odpowiedzialność władz publicznych za prowadzenie polityki zdrowotnej, Podstawowe zadania jednostek samorządu terytorialnego, Programy zdrowotne, Problemy wprowadzania polityki zdrowotnej przez jednostki samorządu terytorialnego, Zadania wojewody i ministra właściwego ds. zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Równy dostęp do świadczeń zdrowotnych na gruncie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Projektowanie polityki zdrowotnej, Kryteria kształtowania dobrej polityki zdrowotnej, Narzędzia tworzenia polityki zdrowotnej, Skutki prowadzenia nieefektywnej polityki zdrowotnej) / Zbigniew Orzeł.
Zawiera: S. 270-284 : Zagadnienia polityki zdrowotnej w skali międzynarodowej (Polityka zdrowotna - aktualne aspekty krajowe i międzynarodowe, Polityka zdrowotna w krajach Unii Europejskiej i jej społeczno-kulturowe uwarunkowania, Globalne zagrożenia zdrowia populacji w skali międzynarodowej w ujęciu socjomedycznym, Strategia zapobiegania zagrożeniom zdrowia populacji, Priorytety w obszarze zdrowia publicznego w Unii Europejskiej) / Kinga Zdunek.
Zawiera: S. 285-302 : Podstawy nadzoru sanitarno-epidemiologicznego (System organizacyjny nadzoru sanitarno-epidemiologicznego w Polsce, Zadania, zakres działania i kompetencje Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Problemy bioterroryzmu a działalność Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Nadzór sanitarno-epidemiologiczny w jednostce organizacyjnej ochrony zdrowia, Obowiązki kierowników placówek leczniczych, Zespół i komitet kontroli zakażeń szpitalnych, Obowiązki innych osób, Współpraca z Unią Europejską w ramach nadzoru epidemiologicznego i kontroli chorób zakaźnych, Obowiązki lekarza, kierownika laboratorium i inspektorów sanitarnych, Obowiązkowa hospitalizacja, Rola administracji publicznej i przepisy końcowe ważne dla pracowników ochrony zdrowia) / Anna Jabłońska-Chmielewska.
Zawiera: S. 303-323 : Koncepcja medycyny pracy (Struktura i zadania medycyny pracy, Zapobieganie chorobom zawodowym i parazawodowym, Ocena ryzyka zawodowego, Profilaktyczne badania lekarskie pracowników, Bezpieczne i higieniczne warunki pracy, Wdrażanie programów profilaktycznych i promocyjnych w zakładach pracy, Zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy, Organy sprawujące nadzór nad zakładami pracy, Państwowa Inspekcja Pracy, Państwowa Inspekcja Sanitarna) / Katarzyna Kocka.
Zawiera: S. 324-331 : Marketing i jakość w promocji zdrowia (Podstawowe zasady prowadzenia marketingu społecznego dla potrzeb promocji zdrowia, Zastosowanie marketingu społecznego w promocji zdrowia) / Mariola Janiszewska.
Zawiera: S. 332-358 : Opieka medyczna nad rodziną w zdrowiu i chorobie (Rodzina jako system społeczny, tożsamość rodziny, Rodzina miejscem edukacji zdrowotnej, Patologia życia w rodzinie - Rodzina z problemem uzależnienia, Zespół uzależnienia od alkoholu - ZUA, Nikotynizm, Rozbicie struktury rodziny, Choroba przewlekła członka rodziny, Przemoc w rodzinie, Rodzina w kryzysie - diagnoza i interwencja kryzysowa, Formy pomocy rodzinie z problemami zdrowotnymi, Polityka prorodzinna państwa) / Hanna Skórzyńska.
Zawiera: S. 359-372 : Opieka nad zdrowiem osób starszych (Starzenie się populacji wyzwaniem dla zdrowia publicznego, Norma społeczna jako społeczny wyznacznik opieki nad osobą starszą, Indywidualizacja procesu starzenia się człowieka, Znaczenie rodziny w opiece, Priorytetowe kierunki działań związane ze starzeniem się jednostek i społeczeństw) / Hanna Kachaniuk.
Zawiera: S. 373-389 : Opieka paliatywna (hospicyjna) (Początki opieki paliatywnej, Podstawowe pojęcia i definicje, Leczenie objawowe w opiece paliatywnej, Leczenie bólu nowotworowego, Stosowane podziały bólu, Ocena i pomiar natężenia bólu, Standardy leczenia bólu, Podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej (hospicyjnej), Miejsca sprawowania opieki paliatywnej, Faza terminalna - umieranie i śmierć, Komunikowanie się z pacjentem w terminalnej fazie choroby, Problemy pacjenta umierającego - rola pracownika socjalnego, Wsparcie rodziny w okresie osierocenia) / Bożena Zboina.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. przy rozdz.
Zawiera: S. 7-23 : Człowiek w czasie i przestrzeni (1. Miejsce człowieka w świecie zwierząt, 2. Rozwój rodowy człowieka - antropogeneza, 3. Ewolucja rodzaju Homo - etap pitekantropa, 4. Zróżnicowanie rasowe człowieka, 5. Zróżnicowanie budowy ciała człowieka - konstytucja, 6. Dymorfizm płciowy) / Andrzej Malinowski.
Zawiera: S. 24-54 : Znaczenie etologii dla pedagogiki (Wrodzone - nabyte, Wpajanie czyli imprinting, Agresywność, Terytorialność i znakowanie, Nadrzędność i podporządkowanie - organizacja grup, Rytualizacja, Więzi międzyosobnicze, Płciowość) / Zuzanna Stromenger.
Zawiera: S. 55-80 : Genetyczne i środowiskowe czynniki rozwoju człowieka (Przekazywanie materiału genetycznego, Przekazywanie materiału genetycznego w komórkach somatycznych, Przekazywanie materiału genetycznego do komórek generatywnych, Powstanie komórek generatywnych, Mechanizm przekazywania informacji w biosyntezie białek, Przyczyny i skutki zaburzeń i anomalii genowych oraz chromosomowych, Geny a cechy. Genetyczne sterowanie rozwojem, Środowisko człowieka, Wzajemne oddziaływanie czynników dziedzicznych i środowiskowych) / Irmina Mięsowicz.
Zawiera: S. 81-105 : Wybrane zagadnienia z demografii i epidemiologii (Wybrane zagadnienia z demografii, Wybrane zagadnienia z epidemiologii, Stan zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, Zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej, Stan zdrowia i zachowania zdrowotne nauczycieli) / Barbara Woynarowska, Maria Pułtorak.
Zawiera: S. 106-149 : Zdrowie, edukacja do zdrowia, promocja zdrowia (Zdrowie, Czynniki wpływające na zdrowie, Postrzeganie własnego zdrowia, Dokonywanie wyborów w sprawach swego zdrowia, Odpowiedzialność za zdrowie własne i innych ludzi, Zachowania zdrowotne i styl życia, Profilaktyka, Edukacja do zdrowia, Promocja zdrowia, Szkoła promująca zdrowie, Etapy tworzenia szkoły promującej zdrowie, Infrastruktura dla szkoły promującej zdrowie) / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 150-185 : Higiena praca ucznia, zmęczenie, wypoczynek (Higiena pracy ucznia, Zmęczenie, Wypoczynek) / Aniela Mandrowska-Xinxo, Lech Zdunkiewicz.
Zawiera: S. 186-187 : Seksualizm i wychowanie seksualne / Andrzej Jaczewski.
Brak okładki
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 357-[362].
Zawiera: Współczesne przemiany w edukacji szkolnej: Przemiany doktryny edukacyjnej w czasach współczesnych, Podstawowe idee przemian edukacyjnych w Polsce, Przemiany filozofii edukacyjnej - personalistyczna koncepcja reformy oświaty, Współczesne problemy edukacji szkolnej, Wychowanie fizyczne w zreformowanej edukacji, Efektywny nauczyciel wychowania fizycznego.
Zawiera: Wybrane zagadnienia z teorii wychowania fizycznego: Wartości jako źródło celów wychowania, Cele edukacji fizycznej (wychowania fizycznego).
Zawiera: Stan zdrowia, rozwój fizyczny dzieci i młodzieży oraz jego uwarunkowania: Ocena stanu zdrowia i kondycji fizycznej dzieci i młodzieży, Wpływ wzmożonej aktywności fizycznej na zdrowie i profilaktykę chorób cywilizacyjnych, Optymalny poziom aktywności fizycznej dzieci i młodzieży, Zwiększenie aktywności fizycznej uczniów, Ruch jako czynnik stymulacyjny, adaptacyjny, kompensacyjny i korekcyjny (Ruch jako czynnik stymulujący rozwój, Ruch jako czynnik adopcyjny, Ruch jako czynnik kompensacyjny i korekcyjny), Współczesne problemy wychowania fizycznego (Wychowanie fizyczne aktualistyczne i prospektywne, Wychowanie fizyczne i zdrowotne, Wychowanie fizyczne w zwiększonym wymiarze godzin).
Zawiera: Rozwój fizyczny i motoryczny ucznia: Pojęcie rozwoju fizycznego i jego uwarunkowania, Akceleracja rozwoju i trend rozwojowy, Ocena rozwoju fizycznego (Ocena wieku morfologicznego, Ocena wieku kostnego, Ocena wieku zębowego, Ocena rozwoju według wtórnych cech płciowych, Ocena rozwoju za pomocą siatek rozwojowych), Kontrola stanu fizycznego dzieci i młodzieży, Zmiany w postawie ciała, Metody oceny postawy ciała (Metoda sylwetkowa według typologii N. Wolańskiego, Metoda punktowa oceny postawy ciała według N. Wolańskiego, Uproszczone oględziny ortopedyczne, Ocena funkcjonalna postawy ciała), Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego (Etapy i okresy w rozwoju osobniczym).
Zawiera: Motoryczność ludzka - przejawy i pomiar: Trochę teorii, Interpretacja podstawowych pojęć, Diagnoza sprawności fizycznej (Test oceny sprawności motorycznej Ludwika Denisiuka, Indeks sprawności fizycznej Krzysztofa Zuchory, Europejski test sprawności fizycznej -Eurofit, Test sprawności fizycznej dzieci i młodzieży Ymca, Międzynarodowy test sprawności fizycznej, Czeski test motoryczny ogólny, Pomiar czasu szybkości reakcji, Test pomiaru przerzutności uwagi i spostrzegawczości, Test minimalnej sprawności fizycznej Krausa-Webera), Testy uzdolnień ruchowych (Test uzdolnień ruchowych Brace'a, Bateria testów Mc Cloya), Diagnostyka czynnościowa wydolności fizycznej dzieci i młodzieży (Próba Cramptona, Próba Ruffiera, Próba Harwardzka, Zmodyfikowana próba Harwardzka, Test 12-minutowy K. H. Coopera, Zmodyfikowany test 12-minutowy K. H. Coopera), Ogólne zasady rozwoju sprawności motorycznej, Zasady i metody kształtowania siły (Metoda maksymalnych obciążeń, Metoda minimalnych obciążeń, Metoda maksymalnych powtórzeń, Metoda izomeryczna, Body building traing, Metoda obwodowa, Metoda wytrzymałościowo-siłowa), Metodyka kształtowania szybkości (czas reakcji prostej, czas pojedynczego ruchu, częstotliwość ruchów), Zasady i metody kształtowania wytrzymałości (Metoda ciągła, Metoda powtórzeniowa, Metoda interwałowa), Metoda kształtowania koordynacji ruchowej, Metoda kształtowania gibkości.
Zawiera: Proces wychowania fizycznego (1. Czynniki, środki i warunki w wychowaniu fizycznym, Optymalizacja działań pedagogicznych w procesie wychowania fizycznego, Programowanie i planowanie pracy (Podstawa programowa, standard osiągnięć i standard wymagań, Standard osiągnięć uczniów z wychowania fizycznego), Autorski program wychowania fizycznego (Program wychowania fizycznego. I Etap edukacyjny - nauczanie zintegrowane (klasy I-III), Program wychowania fizycznego. III etap edukacyjny - gimnazjum, Ja realizować program wychowania fizycznego, Planowanie pracy, Lekcja wychowania fizycznego, Budowa lekcji, Wielostronna aktywizacja ucznia w procesie pedagogicznym, Metody w wychowaniu fizycznym, Jak zwiększyć aktywność fizyczną uczniów na zajęciach wychowania fizycznego, Formy organizacyjne ćwiczeń, Ocena ucznia w wychowaniu fizycznym, Analiza i ocena lekcji wychowania fizycznego.
Zawiera: Wychowanie fizyczne w warunkach naturalnych (poza salą gimnastyczną): Znaczenie ćwiczeń w środowisku naturalnym, Rodzaje ćwiczeń terenowych, Wycieczki i biwaki, Ćwiczenia w "zielonej sali gimnastycznej", Ćwiczenia na śniegu i lodzie, Zajęcia nad wodą i w wodzie, Zajęcia rekreacyjne na powietrzu, Biegi na orientację, Wskazówki organizacyjno-metodyczne dotyczące ćwiczeń w terenie.
Zawiera: Wychowanie zdrowotne w szkole: Pojęcie zdrowia, Cele wychowania zdrowotnego, Zdrowie człowieka i jego uwarunkowania, Zachowania zdrowotne i styl życia, Profilaktyka zdrowotna, Edukacja zdrowotna, Promocja zdrowia, Zadania szkoły w zakresie wychowania zdrowotnego, Treści kształcenia i wychowania zdrowotnego, Szkoła promująca zdrowie, Szkoła a zdrowie uczniów, Wychowawca fizyczny jako promotor wychowania zdrowotnego.
Zawiera: Ćwiczenia śródlekcyjne.
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 379-393 i przy rozdz. Indeksy.
Zawiera: S. 15-20 : Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych w Polsce / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 23-29 : Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 30-62 : Rozwój fizyczny człowieka / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 62-73 : Rozwój motoryczny / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 74-115 : Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 116-148 : Rozwój seksualny / Zbigniew Izdebski.
Zawiera: S. 149-187 : Wybrane układy i funkcje organizmu człowieka ważne dla procesów uczenia się / Anna Kowalewska.
Zawiera: S. 188-201 : Żywienie / Anna Kowalewska.
Zawiera: S. 201-209 : Aktywność fizyczna / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 209-221 : Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku / Krystyna Komosińska, Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 221-231 : Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi / Barbara Woynarowska, Anna Kowalewska.
Zawiera: S. 232-234 : Związki między zdrowiem a edukacją / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 234-246 : Zdrowie i czynniki je warunkujące / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 246-253 : Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 253-257 : Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 257-266 : Zaburzenia zdrowia psychicznego / Krystyna Komosińska.
Zawiera: S. 266-277 : Używanie substancji psychoaktywnych / Anna Kowalewska.
Zawiera: S. 277-285 : Choroby przewlekłe / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 285-288 : Zakażenie HIV / Krystyna Komosińska.
Zawiera: S. 288-295 : Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym ujawniającym się u dorosłych / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 295-297 : Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 298-306 : Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami / Babara Woynarowska.
Zawiera: S. 309-311 : Charakterystyka społeczno-demograficzna nauczycieli /
Zawiera: S. 312-316 : Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli
Zawiera: S. 317-326 : Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 327-334 : Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 337-341 : Środowisko szkoły i jego wymiary / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 342-361 : Wybrane elementy środowiska fizycznego szkoły / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 362-371 : Aspekty zdrowotne organizacji pracy i życia szkoły / Barbara Woynarowska.
Zawiera: S. 372-378 : Szkoła promująca zdrowie / Barbara Woynarowska.
Historia kształcenia pedagogów i nauczycieli w zakresie zagadnień biomedycznych w Polsce: Prekursorzy, Higiena szkolna, Biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania, Auksologia.
Rozwój osobniczy człowieka - zagadnienia ogólne: Strefy rozwoju i ich wzajemny związek, Etapy w rozwoju osobniczym, Dymorfizm płciowy.
Rozwój fizyczny człowieka: Wzrastanie, Zmiany wysokości ciała, Zmiany masy ciała, Różnicowanie, Dojrzewanie, Czynniki wpływające na rozwój fizyczny (genetyczne, środowiskowe), Metody oceny rozwoju fizycznego (ocena wzrastania, Ocena dojrzewania), Wiek rozwojowy, Tendencje przemian w rozwoju fizycznym, Najczęstsze zaburzenia w rozwoju fizycznym dzieci i młodzieży (niedobór wysokości ciała, Otyłość, Niedobór masy ciała, Zaburzenia dojrzewania płciowego.
Rozwój motoryczny: Podstawowe pojęcia (Umiejętności, zdolności i uzdolnienia motoryczne - ruchowe, Sprawność fizyczna, Wydolność fizyczna), Przebieg rozwoju motorycznego w ontogenezie (Charakterystyka motoryczności w różnych okresach życia), Czynniki wpływające na rozwój motoryczny, Metody oceny rozwoju motorycznego (Metody pomiaru sprawności fizycznej dzieci w wieku przedszkolnym, Test sprawności fizycznej dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym, Testy sprawności fizycznej dorosłych, Metody pomiaru wydolności fizycznej), Tendencje przemian sprawności fizycznej.
Charakterystyka rozwoju fizycznego i motorycznego oraz sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych w poszczególnych okresach życia: Okres prenatalny (Aktywność ruchowa płodu, Zaspokajanie potrzeb biologicznych w okresie prenatalnym), Okres noworodkowy (Aktywność ruchowa i cechy motoryki noworodka donoszonego, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych noworodka), Okres niemowlęcy (Rozwój fizyczny niemowlęcia, Rozwój motoryczny niemowlęcia, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych niemowlęcia), Okres poniemowlęcy (Rozwój fizyczny w okresie poniemowlęcym, Rozwój motoryczny w okresie poniemowlęcym), Okres przedszkolny (Rozwój fizyczny w okresie przedszkolnym, Rozwój motoryczny w okresie przedszkolnym), Młodszy wiek szkolny (Rozwój fizyczny w młodszym wieku szkolnym, Rozwój motoryczny w młodszym wieku szkolnym, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych dziecka w młodszym wieku szkolnym), Okres dojrzewania płciowego (Zmiany hormonalne w okresie dojrzewania płciowego, Rozwój fizyczny w okresie dojrzewania płciowego, Charakterystyczne objawy dojrzewania płciowego, Sposoby zaspokajania potrzeb biologicznych nastolatków), Okres młodzieńczy (Rozwój w okresie młodzieńczym, Rozwój motoryczny w okresie młodzieńczym, Potrzeby biologiczne ludzi młodych), Etap stabilizacji, Etap rozwoju regresywnego - starzenie się i starość (Zmiany budowy i składu ciała, Przekwitanie i objawy mu towarzyszące, Proces inwolucji motorycznej, Potrzeby biologiczne ludzi w podeszłym wieku).
Rozwój seksualny: Podstawowe pojęcia (Płeć, Cechy płciowe, Dojrzałość płciowa i seksualna, Popęd seksualny), Przebieg rozwoju psychoseksualnego, Charakterystyka seksualizmu w różnych okresach życia, Biologiczne, psychiczne i społeczno-kulturowe uwarunkowania rozwoju seksualnego, Zachowania seksualne w dzieciństwie i okresie dojrzewania, Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży i zapobieganie im, Zaburzenia i problemy seksualne w dzieciństwie i młodości.
Układ nerwowy, Układ wzrokowy, jego budowa, funkcja i rozwój, Układ słuchowy, jego budowa, funkcja i rozwój.
Biologiczne mechanizmy procesu uczenia się: Przejawy, rodzaje i sposoby uczenia się, Pamięć a uczenie się (Rodzaje pamięci, Pamięć trwała, jej rodzaje i etapy).
Fizjologiczne podłoże emocji: Rodzaje emocji, Przejawy emocji i ich komponenty, Mózgowe systemy regulacji emocji.
Fizjologiczny mechanizm reakcji stresowej: Reakcja stresowa, Wpływ stresu na zdrowie, Wpływ stresu na zdolność do uczenia się.
Biologiczne uwarunkowania dysleksji rozwojowej: Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z dysleksją, Przyczyny dysleksji.
Żywienie: Regularne pobieranie pokarmu, Zasady racjonalnego żywienia, Urozmaicenie, Umiarkowanie, Uregulowanie, Umiejętność przyrządzania potraw, Uprawianie aktywności ruchowej, Unikanie, Uśmiech), Związek między żywieniem, zdrowiem a dyspozycją do nauki.
Aktywność fizyczna: Funkcje aktywności fizycznej w różnych okresach życia, Zmiany aktywności fizycznej w ontogenezie i czynniki ją warunkujące, Zalecany poziom aktywności fizycznej, Niedostatki aktywności fizycznej u dzieci i młodzieży - przyczyny i skutki.
Zachowanie odpowiedniego rytmu pracy i odpoczynku: Rytmy biologiczne i ich rodzaje), Praca, zmęczenie, odpoczynek (Praca i jej rodzaje, Zagrożenia dla rozwoju i zdrowia człowieka związane z pracą), Zmęczenie - rodzaje, objawy i skutki, Odpoczynek, Sen (Fazy snu, potrzeba snu w różnych okresach życia).
Ochrona przed szkodliwymi dla rozwoju i zdrowia czynnikami środowiskowymi: Ochrona przed zanieczyszczeniem powietrza atmosferycznego, Ochrona przed narażeniem na dym tytoniowy (Skutki narażenia na bierne palenie, Działania podejmowane w celu ograniczenia następstw narażenia na bierne palenie), Ochrona przed nadmiernym nasłonecznieniem, Ochrona przed hałasem.
Związki między zdrowiem a edukacją: Zdrowie a edukacja, Edukacja a zdrowie.
Zdrowie i czynniki je warunkujące: Definicja zdrowia, Holistyczne podejście do zdrowia, Czynniki warunkujące zdrowie, Mierniki zdrowia, Profilaktyka chorób i promocja zdrowia.
Sytuacja zdrowotna dzieci i młodzieży: Główne problemy zdrowotne dzieci i młodzieży, Zdrowie młodzieży w jej subiektywnej ocenie.
Wybrane problemy zdrowotne dzieci i młodziezy w wieku szkolnym i sposoby zapobiegania im: Wypadki i urazy.
Zaburzenia zdrowia psychicznego: Rodzaje zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, Charakterystyka wybranych zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (Niepełnosprawność umysłowa, Autyzm dziecięcy, Specyficzne zaburzenia w rozwoju umiejętności szkolnych, Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi, Tiki, Zaburzenia zachowania, Jadłowstręt psychiczny, Bulimia, Depresja młodzieńcza, Samobójstwa i próby samobójcze).
Używanie substancji psychoaktywnych: Podstawowe pojęcia, Uzależnienia, Częstość używania substancji psychoaktywnych przez młodzież w Polsce, Przyczyny przyjmowania substancji psychoaktywnych przez młodzież, Objawy wskazujące na użycie substancji psychoaktywnych, Szkody związane z używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież, Zapobieganie).
Choroby przewlekłe: Wpływ choroby przewlekłej na rozwój dzieci i młodzieży, Trudności w funkcjonowaniu w szkole i ich przyczyny, Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z chorobami przewlekłymi, Warunki niezbędne do efektywnego zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych.
Zakażenie HIV: Drogi zakażenie, Przebieg zakażenia u dzieci, diagnostyka, leczenie, Profilaktyka zakażeń wertykalnych u dzieci, Dziecko z zakażeniem HIV w szkole.
Wczesne zapobieganie wybranym chorobom przewlekłym: Zapobieganie przedwczesnemu rozwojowi miażdżycy (czynniki ryzyka miażdżycy).
Wczesne zapobieganie osteoporozie: zasady zapobiegania osteoporozie.
Wczesne zapobieganie rakowi szyjki macicy: Rak szyjki macicy, jego występowanie i przyczyny, Zasady zapobiegania rakowi szyjki macicy.
Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami: Koncepcja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami, Organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami (Zadania pielęgniarki szkolnej i lekarza).
Obciążenia zawodowe nauczycieli: Czynniki wpływające na obciążenie zawodowe nauczycieli, Wpływ obciążeń zawodowych na zdrowie i samopoczucie nauczycieli, Pomiar obciążeń psychospołecznych w zawodzie nauczyciela.
Problemy zdrowotne nauczycieli i zapobieganie im: Przewlekłe choroby narządu głosu, Zespół wypalenia zawodowego.
Działania w zakresie ochrony i promocji zdrowia nauczycieli: Ochrona zdrowia nauczycieli, Promocja zdrowia pracujących.
Środowisko społeczne szkoły, Środowisko fizyczne szkoły (Budynek i teren szkoły, Warunki sanitarno-higieniczne, Mikroklimat i oświetlenie, Zapobieganie nadmiernemu hałasowi w szkole, Meble szkolne, , Zabezpieczenie przed wypadkami i urazami oraz dostępność pierwszej pomocy.
Aspekty zdrowotne organizacji pracy szkoły i życia szkoły: Rozkład i organizacja lekcji, Przerwy międzylekcyjne, Żywienie w szkole, Warunki i organizacja aktywności fizycznej w szkole.
Szkoła promująca zdrowie: szkoły promujące zdrowie w Polsce, Szkoły promujące zdrowie w Europie.
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej